Lekker luieren: een slimme actie?

Gisteren hoorde ik het nog: ”Ik heb het zo druk op mijn werk dat ik niet aan sporten toe kom”. Hijgend en puffend stond deze man voor me. Smartphone in zijn hand. Hoe komt het toch dat het werk iemand zó in beslag neemt, dat het zijn leven totaal uit balans trekt? Sterker nog, op deze manier sluipen ongemerkt klachten als een depressie of burn-out je leven binnen. Nog los van het onbegrip thuis of van vrienden die van mening zijn dat je schijnbaar kiest voor overwerken.

Iedereen heeft tijd nodig om te herstellen na een lange werkdag. Als je je werk meeneemt naar huis of thuis piekert over je werk, leidt dat vaak tot problemen. En dat is niet alleen op korte termijn slecht voor je functioneren, maar het is ook aangetoond dat dit gedrag op de langere termijn je gezondheid schaadt. Hoe zorg je dan dat je dat je uit deze vicieuze cirkel blijft en balans vindt tussen je werk en privéleven?

Thuiswerken wordt soms aangedragen als oplossing voor dit probleem. Uit de nationale enquête arbeidsomstandigheden, uitgevoerd door TNO, blijkt echter dat dit averechts werkt. Mensen die thuiswerken geven vaker aan dat zij hun privéactiviteiten verwaarlozen! Thuiswerken om zo werk en kinderen beter te combineren? Misschien toch niet zo slim….

Echte killers voor ontspanning zijn de iPads en smartphones. Het continue checken van je e-mail en berichten en het altijd bereikbaar moeten zijn, leidt je aandacht vaak af wat echt belangrijk is, zoals een ontspannen avond. Het Nieuwe Werken, heeft dan ook naast veel voordelen ook een groot nadeel. Je draagt je werk(-last) altijd in je broekzak of tas met je mee.

Mijn belangrijkste tips om werk en privé meer met elkaar in balans te houden:

  • zorg dat je zelf de regie houdt over je werk; stel het einde van je werkdag vast, zonder de illusie te hebben dat het werk dan af is.
  • besteed vooral energie aan wat je belangrijk vindt. Wil je voor jezelf bepalen wat voor jou echt belangrijk is en waarom een planning nodig is? Lees dan mijn blog over het Eisenhower schema.
  • check maximaal 2x per dag je e-mail en andere berichten. Zet vooral het geluid uit dat je attendeert op een nieuw bericht of e-mail. Dit voorkomt dat alleen al het horen van het piepje stress oplevert1. Bovendien doe je hiermee ook je collega’s of mede-treinreizigers een plezier! Geluidsoverlast is namelijk een grote bron van dagelijkse irritatie!

En daarnaast:

  • doe thuis of op vakantie vooral de dingen die je echt leuk vindt.
  • geef prioriteit aan sporten, vooral als je het daar eigenlijk te druk voor hebt.
  • sta eens stil bij waarom het werk zo belangrijk voor je is en je privéleven daar onder lijdt.

Loop je zelf in het dagelijkse leven tegen deze problemen aan? En wil je hier verandering in aanbrengen? Schrijf je dan in voor de workshop Meer ruimte creëren voor jezelf.

Meer lezen? Op de site www.psychischegezondheid.nl vind je interessante informatie en testen, bijvoorbeeld om na te gaan waar je verbeterpunten liggen in het beter omgaan met stress.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *